Week 8 & 9

1 april 2016 - Arequipa, Peru

Hallooooooo!! Met nog maar 2 weken te gaan is dit al weer een van m'n laatste blogupdates... Ik zal dus proberen de afgelopen niet-zo-heel-spannende-gebeurtenissen extra smeuïg te vertellen ;)

Het laatste verhaal eindigde in Sucre dus daar zal ik deze ook mee beginnen. Onze laatste dag in deze heerlijk stad hebben we doorgebracht door heel veel koffie te drinken, optochten te bekijken (dit keer een militaire variant waarbij honderden mannen in leuke apenpakkies en met 's werelds oudste geweren rondliepen) en naar het kerkhof te gaan (in deze landen begraven ze mensen niet maar schuiven ze de kisten als een soort la in een grote 'kast' van wel 5 verdiepingen hoog; erg interessant!).

Na een emotioneel afscheid van de honden van het hostel zijn we met de nachtbus (jeej wat een feest) naar Uyuni gegaan voor de zoutvlaktes. Hier kwamen we echter iets vroeger aan dan gepland (we waren er al om 3 uur 's ochtends terwijl de tourbureaus pas opengaan om 8 uur)... Gelukkig werden we meteen meegesleurd door een vrouwtje naar haar cafetaria waar we - midden in de nacht - koffie hebben zitten te lopen te drinkon.

Een paar uur laten hadden we een tour weten te regelen en begonnen we - al stuiterend van alle cafeïne - onze reis naar de zoutvlaktes. We zaten met een leuke groep Spanjaarden, een Colombiaan, een El Salvadorinees en een Duitser gezellig samen gepropt in een te klein autootje waarmee we langs geweldige landschappen hebben gereden. Verder zijn we gestopt bij o.a. het treinenkerkhof, kleine stadjes en de zoutvlaktes (duhu). De dag hebben we afgesloten met de zonsondergang te bekijken onder het genot van een wijntje en muziek (verzorgd door onze lieftallige Duitser) op de reflecterende zoutvlaktes. Om de dag helemaal compleet te maken hebben we de nacht gespendeerd in Casa del Sal (een huis volledig gemaakt van zout).

De volgende dag hebben gevuld met lagoons met wilde flamingo's, vulkanen (zelfs een paar in Chili!), woestijn en (voornamelijk) heel veel rijden door geweldige natuurgebieden.

Dag 3 zaten we al om 4 uur 's nachts in de auto opweg naar een vulkaankrater. Deze bevond zich op meer dan 5000 m hoogte en hier hebben we meerdere geisers maar ook gaten met kokend heet borrelend water/zout/vulkaantroep gezien (en mi gaddo wat stonken die dingen naar scheet!!). Verder, aangezien we ons dus in een grote (nog actieve) vulkaan bevonden, waren er super veel meertjes in de omgeving die gevuld waren met heerlijk heet water. Nadat de rest van de groep lekker gebadderd had in een heetwaterbron (en ik tot m'n knieën in een heet moeras was weggezakt omdat afgezette heetwaterbronnen zoooo 2015 zijn en ik dus maar op expeditie ging in het niet-afgezette deel...) en we verscheidene stops hadden gemaakt om de natuur optimaal in ons op te nemen (plus onze band te verwisselen, te plassen en te stoppen voor een zouttornado...) zijn we weer teruggereden naar Uyuni.

Helemaal gaar en uitgedroogd van al het zout konden we hier meteen overstappen naar onze volgende nachtbus naar La Paz. Ook dit was weer een groot feestje..

Eenmaal aangekomen in La Paz (05:00 uur) hebben we weer eeuwen moeten wachten totdat we konden inchecken dus hebben we - na 20 pakken oreos te hebben verslonden en Barry Potter (haha dat was een autocorrectje) te hebben gelezen - om 7 uur 's ochtends maar een potje pool gespeeld. Na 10 Liter koffie en 15 afgrijselijk slechte potjes hebben we de stad rond gelopen (lees geprint) en na wat dingetjes geregeld te hebben konden we eindelijk onze kamer in.

Deze nacht was echter ook niet lang want de volgende ochtend stond om 6 uur de bus al weer klaar om ons terug naar Peru te brengen. Na weer een tussenstop van 5 uur in Copacabana te hebben gehad (deze hebben we nu echter nuttiger besteed door naar Isla del Sol te gaan; het eiland waar de zoon van de zon is geboren) konden we de grens over. Na meerdere tussenstops kwamen we om 5 uur 's ochtends aan in Arequipa (wat we nu al hebben omgedoopt tot de mooiste stad in Peru).

We hebben hier nog niet heel veel uitgespookt, naast eten, mummies kijken in het Santuariosbandios museum, slapen, in het zonnetje chillen, eten, slapen, een gigantisch klooster bezoeken (het wordt ook wel de stad binnen de stad genoemd) en een City Tour te doen. Nu zitten we - bijna helemaal bijgekomen van de nachtburgemeester (oké autocorrect dit is wel erg slecht: Nachtbussen!) en velen tours - lekker in een Belgische Chocolaterie koffie te drinken.

Na Arequipa gaan we - via o.a. Nasca - naar Lima waar we de 14e terugvliegen naar Nederland. We gaan nu dus snel onze koffie opdringen en onze laatste paar daagjes optimaal besteden! De ballen!

Groetjes,

Dann & Ross

1. Arnold:
    4 april 2016
    Heel erg mooi allemaal. Zitten ook een paar hele artistieke foto's bij.
    Geniet nog maar lekker van de laatste weken.
    Later