Week 4

29 februari 2016 - Cusco, Peru

Ola! Vorige week zondag ben ik samen met mijn lieftallige compagnon naar de zonnige kust vertrokken. Na 8 uur in een oververhitte bus te hebben gezeten kwamen we eindelijk aan in - het nóg hetere - Montañita. Toen we daar eenmaal in ons hostel waren aangekomen kregen we een onaangename verassing... We hadden namelijk gekozen voor een "buiten hostel" maar wat wij aantroffen was wel erg letterlijk genomen: de common room was een grasveldje aan de rivier, de stoelen waren hangmatten, de douches en wc's stonden buiten in houten hutjes en er waren (weer) geen glazen ramen, alleen gaten in de muur. Opzich heeft zoiets back to basics wel z'n charme - zeker in een strandplaats waar het altijd warm is - maar wanneer je om 3 uur 's nachts toch echt wel even wilt slapen maar dat niet kan omdat het te heet is in de kamer doordat de ventilator het heeft begeven, er een hanengevecht (en nee dit is geen eufemisme) achter het huis aan de gang is en er kakkerlakken over je tassen heen kruipen, ben je er toch wel snel klaar mee...

De volgende ochtend hebben we dus - al slaapwandelend - zo snel mogelijk onze tassen ingepakt en zijn naar een ander hostel - MET AIRCO - gevlucht. Vanaf dat moment werd Montañita pas echt leuk want we konden nu - na het strand liggen, cocktails drinken, restaurantjes bezoeken en het dansen - terugkeren naar onze koele oase. Naast het strandhangen en leguanen jagen (er waren heel veel leguanen in de rivier maar elke keer als we een camera bij ons hadden waren ze opeens op magische wijze verdwenen) hebben we echter niet veel spannends gedaan, dus voor zo ver Montañita.

Woensdag namen we de bus weer terug naar Guayaquil waar we - na heel wat tijdstress door het continu stoppen van de buschauffeur - het vliegtuig naar Lima (via Quito: awww het Ecuador cirkeltje is weer rond) namen. Daar aangekomen was het al bijna donker maar nog steeds poepie heet (heel fijn in een drukke stad). Daar hebben we één avond geslapen om vervolgens de volgende dag het vliegtuig naar onze eindbestemming, Cusco, te nemen.

In Cusco (onze eerste echte Peruaanse verblijfplaats) verbleven we in het beruchte party hostel: Loki (200 jonge backpackers + goedkopen drank + elke avond een feest = LOCi (gheghe woordgrap)). We hebben hier de eerste avond dan ook vrolijk gebruik van gemaakt en zaten binnen de kortste keren onder de black light verf onder het mom van een UV feest: Die avond super leuk, de dag erna wat minder (hoogteziekte en een kater gaan blijkbaar niet zo goed samen)...

Anyhow, we hebben alsnog erg genoten van onze eerste hele dag in Cusco. We hebben wat rondgeslenterd, een "echte" (ahum ahum) alpacatrui gekocht en - hoogtepunt van mijn dag - het chocolade museum bezocht.

Zaterdag hebben we onze tijd pas echt nuttig besteed want we hebben toen een City tour gedaan. Daarbij kregen wij een uitgebreide rondleiding van een hilarische (tenminste, dat vonden wij) gids door de grootste en oudste kathedraal van Cusco. Ook hebben we de zonnetempel - waar de originele Inca tempels nog perfect intact zijn -, de originele festiviteitenlocatie van de Inca's in Cusco "Saksaywaman" (spreek dit maar hard op uit #kleinekinderenhumor) en de heilige badplaats "Tambomachay" bezocht. O en we zijn ook nog naar een belangrijke offerplek geweest waar ze ook hersenoperaties uitoefenden: super gezel.

Gisteren hebben we onze educatieve trip voortgezet en zijn we naar de Sacred Valley gegaan. Hier hebben we echt ge-wel-dig mooie dingen gezien: van gigantisch hoge Andes gebergten tot oude Inca steden en Inca terrassen (aka "die grote trappen"). Kortom: opa en oma hebben een super mooie dag gehad!

Vandaag hebben we daarentegen een wat relaxter dagje gehad - ja op onze leeftijd moet je ook je rust pakken hè - waarin we voornamelijk de rest van de reis hebben proberen te plannen.

Daar over gesproken: morgen vertrekken wij om 4:30 uur (!!) met de Salkantay trek (de wandeltocht van 5 dagen, 71 km en 4650 m hoogte naar Machupicchu). Wij zullen daarom dus voor een tijdje niet meer bereikbaar zijn (awww). Maarrrr we komen zaterdagnacht terug dus ik zal jullie zondag wel een nieuwe update geven :)

Heeeeeel veel liefs,

Roos-Anna & Daniella